ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV: kõige sportlikum täiselektriline linnamaastur - ŠKODA Laagri

ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV: kõige sportlikum täiselektriline linnamaastur


ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV on seni kõige sportlikum uue täiselektrilise linnamaasturi versioon. Selle välimust iseloomustab valik musti disainielemente ja suured veljed, kuna madaldatud sportveermik tagab eriti dünaamilise sõiduelamuse. Interjööriski valitseb sportlik meeleolu tänu süsinikumustriga ehisosadele, kolme kodaraga multifunktsionaalroolile ja integreeritud peatugedega istmetele. ŠKODA uue lipulaeva mudelivalikusse lisandus nüüdsest variant SPORTLINE, mida pakutakse kolmel võimsustasemel. ENYAQ SPORTLINE iV 60 võimsus on 132 kW, kuna ENYAQ SPORTLINE iV 80 arendab 150 kW. Mõlemad on tagaveolised. Nelikveoline ENYAQ SPORTLINE iV 80x varustatakse kahe elektrimootoriga, mille koguvõimsus on 195 kW.

SPORTLINE-variandid on ŠKODA mudeliportfelli lahutamatu osa. ŠKODA jätkab seda traditsiooni ENYAQ SPORTLINE iV lisamisega oma esimese täiselektrilise linnamaasturi valikusse. Uus variant saab sportveermiku – sealhulgas spetsiaalselt sellele mudelile mõeldud vedrud ja amortisaatorid – põhivarustusena, samuti madaldati esiosa 15 ja tagaosa 10 millimeetri võrra. Auto sportlikku olekut täiendavad veelgi kerevärvi kaitserauad ja lävekarbid. Elektriline linnamaastur on suurepärase kiirendusvõimega nii taga- kui ka nelikveolisena, kandes elektriajami veojõu enesekindlalt teepinnale igasuguses olukorras. Elektrimootorite tööpõhimõte tagab maksimaalse pöördemomendi silmapilkse saadavuse juba paigaltvõtul. Lisaks kindlustab sildade vahele põrandasse paigutatud kõrgepingeaku madala raskuskeskme, mis omakorda avaldab positiivset mõju sõiduki manööverdusvõimele ja käitumisele kurvides. Tänu mudelikohasele sportveermikule suudab ENYAQ SPORTLINE iV läbida kiireid kurve dünaamilisemalt ja kere kaldub seejuures vähem. Muutuva ülekandega rool on samuti põhivarustus ning aitab samuti kaasa sportlikuma juhitavuse saavutamisele.

ENYAQ SPORTLINE iV 80x saab kaks mootorit ja nelikveo

Võimsaim variant kannab nime ENYAQ SPORTLINE iV 80x. Tänu esisillal asuvale teisele mootorile kantakse sel autol veojõudu teepinnale nelikveo vahendusel. Kahe mootori koguvõimsus on 195 kW ning need pakuvad maksimaalset pöördemomenti 425 Nm. 80x saab oma veojõu enamasti tagasillal asuvalt püsimagnetitega sünkroonmootorilt (PSM) võimsusega 150 kW, mis arendab maksimaalset pöördemomenti 310 Nm ja suudab teha kuni 16 000 pööret minutis. PSM on teljesuunaliselt paralleelse konstruktsiooniga, kus mootori kõrval samal teljel on impulssmuundur ja ühekäiguline käigukast. Mootorit iseloomustavad suur võimsustihedus ja kõrge kasutegur. Selle võimsus püsib muutumatuna laias pööreteskaalas. Esisillal kasutatakse asünkroonmootorit, mis asub samuti ühel teljel impulssmuunduri ja ühekäigulise käigukastiga. Selle mootori võimsus on 80 kW, maksimaalne pöördemoment 162 Nm ja maksimaalne pöörlemiskiirus 13 500 p/min. Asünkroonmootorit iseloomustab võime taluda lühiajalist ülekoormust ja väikesed sisekaod. Seetõttu on niisugune mootor ideaalne lühiajalise lisavõimsuse tekitamiseks. ENYAQ SPORTLINE iV 80 varustatakse 82 kWh akuga (neto 77 kWh) ning selle sõiduulatus WLTP-tsüklis on üle 500 kilomeetri. Tippkiirus on 160 km/h.

Saadaval on veel kaks ajamivarianti

ENYAQ SPORTLINE iV 60 saab tagaveo ning tagasillal asuva elektrimootori võimsusega 132 kW. ENYAQ SPORTLINE iV 80 tagamootor arendab aga 150 kW.

Tõhus pidurisüsteem ja pidurdusenergia taaskasutus

Pidurite rakendamisel kasutab ENYAQ SPORTLINE iV aeglustamiseks oma äärmiselt tõhusat pidurdusenergia taaskasutuse süsteemi, kui akus on piisavalt salvestusmahtu. Elektrimootor toimib sel juhul generaatorina, muutes pidurdamise tõhusamaks ja suurendades auto sõiduulatust. Pidurdamisel vabanev energia ei lähe soojusena kaotsi, vaid muundatakse elektrienergiaks ja salvestatakse akusse. Vajadusel rakendub automaatselt ka tavapidurisüsteem. Põhivarustuses sisalduvate hoobadega roolil saab juht suvalisel hetkel käsitsi muuta energia taaskasutuse intensiivsust ja ühes sellega pidurdusvõimet. Esiratastel on sisemise jahutusega ketaspidurid ning kuna energia taaskasutuse süsteemi tõttu langeb tagapiduritele minimaalselt koormust, töötavad seal vastupidavad trummelpidurid. Tänu oma suletud konstruktsioonile on need iseäranis vastupidavad korrosiooni suhtes.

Mustade keredetailidega dünaamiline välimus

Hulk ŠKODA SPORTLINE’i mudelitele tüüpilisi läikivmusti disainielemente aitavad ENYAQ iV uusimat varianti kergesti tuvastada. ŠKODA silmatorkava esivõre raam on läikivmust, samuti C-tähe kujulised ehisosad õhkkardinatel. Need moodustavad kena kontrasti dünaamilise disaini saanud kerevärvi esikaitserauaga, mille osadeks on ka kärgvõrega suur keskne õhuvõtuava ja spoiler. Läikivmusti ehisosi leiab ka küljepeeglitelt, aknaraamidelt, katusereelingutelt ja tagadifuusorilt. Mudelikohane tagakaitseraud ja lävekarbid on aga kerega sama värvi. Tagaluugil on suurte tähtedega kiri „ŠKODA“ ja mudelinimi – mõlemad ikka läikivmustad. Katusespoiler seevastu saab mattmusta viimistluse.

Suured veljed ja tumendatud aknad

Suured, optimeeritud aerodünaamikaga valuveljed täiendavad ENYAQ SPORTLINE iV lihvitud välimust. 20-tollised valuveljed Vega on antratsiithallid, kuna 21-tollised valuveljed Betria värvitakse mustaks. Velgedele tõmmatakse torkekindlad rehvid. Väikesed turvisevigastused, mille põhjustavad näiteks peenike nael, klaasitükk või terava servaga kivi, „paranevad“ iseenesest ning rehvi pole tarvis kohe vahetada. Tumedakstoonitud SunSet-klaasid tagaaknal ja tagumistel küljeakendel rõhutavad linnamaasturi sportlikku välimust ja tagavad, et auto sisemuses oleks jahe ka suvel. Heliisolatsiooniga küljeaknad alandavad välismüra taset reisijateruumis.

Täis-LED-maatriksesituled ja täis-LED-tagatuled põhivarustusena

ENYAQ SPORTLINE iV saab põhivarustusena täis-LED-maatriksesituled. Iga kaugtulemoodul koosneb 24 ükshaaval juhitavast valgusdioodist, tänu millele võib juht pidevalt hoida kaugtulesid sisselülitatuna, kartmata kaasliiklejate pimestamist. Esiklaasi taga asuv kaamera tuvastab vastutulijaid, samuti valgust peegeldavaid objekte ja inimesi ning nutikas tehnika lülitab seejärel valgusvihu teatud segmendid välja. Põhivarustuses on ka esitulede puhastussüsteem ja täis-LED-tagatuled. Viimastel on kristallimotiividega disain ja need sisaldavad dünaamilisi suunatulesid. Lisavarustusena pakutav uuenduslik Crystal Face, mille 131 valgusdioodi valgustavad esivõret, on aga tõeliselt pilkupüüdev. Täis-LED-maatriksesituled ja päevatuled moodustavad ka tervitusvalgustuse.

Sportlik disainikontseptsioon musta polstri ja süsinikumustriliste ehisosadega

ENYAQ SPORTLINE iV interjööri iseloomustavad mustad polstrid ja süsinikumustriga ehisliistud. Täiselektrilisel linnamaasturil asendavad tavapäraseid varustustasemeid uudsed disainikontseptsioonid. Nende loomisel võeti eeskujuks moodsad elukeskkonnad ning viimistlemiseks pruugitakse täiuslikult kokku sobivaid värve ja materjale. SPORTLINE’i disainikontseptsioon sisaldab integreeritud peatugedega musti sportistmeid, mis pakuvad igas sõiduolukorras piisavat külgtuge. Need on kaetud Suedia-mikrokiudkanga ja nahaga ning saavad halli ääristuse. Tekstiilpõrandamattidel on hallid nubuk-tepingud. Armatuurlaud on kaetud musta nahka meenutava kangaga, ka laepolster on musta värvi. Ehisliistud armatuurlaual ja ustel on süsinikumustriga. Käiguvalitsa ümbris keskkonsoolil on must, sama värvi on ka elektrilise seisupiduri nupp. Sportlikku ja dünaamilist alatooni rõhutavad ka alumiiniumist pedaalikatted.

Kolme kodaraga multifunktsionaalne sportrool nahkkatte ja kontrasttoonis tepingutega

ENYAQ SPORTLINE iV kolme kodaraga sportlik multifunktsionaalrool on disainitud vastavalt ŠKODA uusimale stiilile. Rool on soojenduse ja nahkkattega, kate saab lisaks hallid kontrasttoonis tepingud. Rooli alumisel kodaral on märk kirjaga SPORTLINE. Roolilt saab hallata mitmeid sõiduki funktsioone, kasutades selleks kergesti käsitsetavaid nuppe ja kerimisnuppe. Keskkonsoolis asuva nupu vajutamisega pääseb juht otse sõidurežiimide valiku menüüsse (osa põhivarustusest), mida kuvatakse teabe- ja meelelahutussüsteemi 13-tollisel ekraanil. Seal saab juht valida endale meelepärase režiimi: Eco, Comfort, Normal, Sport või Individual.

Uus liitreaalsusega esiklaasinäidik

Lisavarustuses esiklaasinäidik täiendab digitaalse näidikuploki 5,3-tollist ekraani ja tänu sellele on ENYAQ iV esimene ŠKODA, millele pakutakse liitreaalsust. Kõrgemal esiklaasil – juhi läheduses ja tema otseses vaateväljas – asub projektsioonipiirkond. Sinna projitseeritakse otse eesasuva tee taustale suuremaid sümboleid nagu näiteks navigatsioonisüsteemi juhiseid kujutavaid nooli. Tänu võtmeta avamis-/lukustamis- ja käivitussüsteemile KESSY piisab süüte sisselülitamiseks nupuvajutusest või piduripedaali vajutamisest. Juhi sõidukist lahkumise järel lülitub süüde automaatselt välja.

Uuenduslikud juhiabisüsteemid avariide vältimiseks

ŠKODA esimene täiselektriline linnamaastur on üks turvalisemaid sõidukeid oma segmendis. Euro NCAP-i turvakatsetustel sai see kõrgeima võimaliku hinde – viis tärni. ENYAQ SPORTLINE iV saab varustada kõigi kaasaegsete juhiabisüsteemidega, mida ŠKODA pakub. Jalakäijate ja jalgratturite tuvastussüsteemiga esiradar ja ümberreastumise abisüsteem hoiatavad teiste sõidukite, jalgratturite, jalakäijate ja paigalseisvate takistustega kokkupõrkamise eest. Esiradari süsteem Front Assist võib avarii kas täielikult ära hoida või vähemalt selle tagajärgi leevendada. Turvalisus paranes tänu uutele juhiabisüsteemidele. Näiteks jalakäija, jalgratturi või teise sõidukiga kokkupõrkamise ohu korral abistab kokkupõrke vältimise abisüsteem juhti roolimisse sekkudes. Süsteem algatab kokkupõrke vältimiseks põikemanöövri. Ristmikel tuvastab pööramisabi vasakpöörete ajal vastassuunast lähenejad varakult, hoiatab juhti või peatab vajadusel isegi automaatselt sõiduki. Kui uks on avatud, alarmeerib väljumishoiatus reisijat, et tagant on lähenemas teine sõiduk või jalgrattur. Hoiatus antakse heliga ja valgussignaaliga küljepeegli siseküljel.

Mugavus ja turvalisus kõikehõlmava juhiabisüsteemiga

Kõikehõlmav juhiabisüsteem osutab juhile aktiivselt abi sõiduki piki- ja põiksuunalise liikumise kontrolli all hoidmisel ning sisaldab adaptiivset kiirushoidikut, adaptiivset sõidurajal püsimise abisüsteemi koos liiklusmärgituvastusega, ummikus liiklemise abisüsteemi ning hädaolukorra abisüsteemi. Süsteem aktiveeritakse multifunktsionaalroolil asuva nupu vajutamisega ning see hoiab ENYAQ SPORTLINE iV oma sõidurajal, jälgides automaatselt pikivahet eesliikuva sõidukiga. Tihedas liikluses suudab kõikehõlmav juhiabisüsteem Travel Assist ENYAQ SPORTLINE iV peatada, uuesti liikumist alustada ja järgneda teistele sõidukitele. Kõikehõlmav juhiabisüsteem kuvab ekraanidele lähiümbrust, võimaldades juhil näha sõiduki andurite tuvastatud objekte. Kõikehõlmav juhiabisüsteem nõuab, et juht hoiaks oma käsi roolirattal. Kui süsteem tuvastab, et juht enam ei rooli, ei pidurda ega kiirenda, hoiatab hädaolukorra abisüsteem juhti kõigepealt valgussignaalidega, seejärel hoiatushelidega ja lõpuks pidureid hetkeks rakendades. Kui juht ikka ei reageeri, lülitab süsteem sisse ohutuled, peatab sõiduki omal sõidurajal ja alustab eCalli hädaabikõnet.

Edasiarendatud variant valmib veel tänavu. Seejärel oskab süsteem ise autot kitsastest kohtadest läbi juhtida. Samuti võtab süsteem siis üle auto roolimise linnaliikluses, kasutades selleks andmeparve jooksvat infot. Suunatule sisselülitamise järel aitab süsteem sõidurida vahetada ja pakub roolimisabi järskudes kurvides. Prognoosiv kiirushoidik reageerib online-liiklusinfos registreeritud takistustele. Lisaks suudab lisana pakutav automaatparkimisfunktsioon – praegu manööverdab see automaatselt sõiduki sõidusuunaga paralleelsekt või risti asuvale parkimiskohale ja sealt välja – automaatselt pidurdada ja ära hoida auto kokkupõrke jalakäijate või objektidega. Lähiümbruse jälgimissüsteem Area View on veelgi parem kui lisavarustusse kuuluv tahavaatekaamera, sest selle neli kaamerat moodustavad 360-kraadise linnulennuvaate ENYAQ SPORTLINE iV-st ja selle lähiümbrusest.

Eesistujate turvasüsteem ja kuni üheksa turvapatja

Kui vaatamata kõigile turvasüsteemidele ähvardab auto siiski kokkupõrge või kui juht järsult pidurdab, võtab eesistujate turvasüsteem automaatselt tarvitusele meetmed sõiduki reisijate kaitseks. Kui autot ähvardab kokkupõrge või libisemahakkamine või ümberpaiskumine, pingutab süsteem turvavöid ning sulgeb aknad ja panoraamkatuseluugi. ENYAQ SPORTLINE iV reisijaid kaitseb kuni üheksa turvapatja. Põhivarustusse kuuluvad juhi ja eesmise kaasreisija turvapadi ning külgturvapadjad eesistujatele, samuti eesmisi ja tagumisi küljeaknaid katvad turvakardinad. Keskturvapadi esiistmete vahel vähendab juhi ja eesmise kaasreisija kokkupõrkumise ohtu avarii korral ning kaks lisana pakutavat tagumist külgturvapatja pakuvad täiendavat turvalisust tagumistel äärmistel istmetel.