Kuidas sündis VISION 7S-i disain?

7. september 2022

ŠKODA VISION 7S on ettevõttele murrangulise tähtsusega ideeauto. Sellega tuuakse välja uus disainikeel ja uued funktsionaalsed elemendid. Disaineritele oli töö korraga nii keeruline kui ka põnev. Vaatame, mida neil vastse ideeauto kohta öelda on.

Seitsmeistmelise elektrilise linnamaasturi sõiduulatus on üle 600 kilomeetri ja seda saab kiirlaadida 200 kW võimsusega, samuti tutvustab auto uut disainikeelt. Iseloomulikeks joonteks on toekas välimus, funktsionaalsus ja ehedus. Auto juures on tõsist tähelepanu pööratud ka aerodünaamikale ja jätkusuutlike interjöörimaterjalide kasutamisele.

Ideeauto VISION 7S loodi täiesti tühjale tahvlile. Aluseks sai elektriajamiga moodulplatvorm (MEB) koos 89 kWh akuga, muus osas aga jäi ŠKODA disainitiimile ohtralt mänguruumi.

Uus disainikeel, mida ideeauto aitab määratleda, paistab välja nii auto välimusest kui ka interjöörist, materjalidest ja juhtseadistest. Nii kujuneski ideeauto kallal töötamine paljudele disaineritele erakordseks kogemuseks. Peregrina Maquieira Iglesia värvide ja viimistluse tiimist võttis selle ilusasti kokku: „Minu jaoks oli see töö kokkuvõetav kolme sõnaga: Stop. Reset. Start. Meile antud vabadus ja usaldus aitasid fantaasial veelgi enam lendu minna.“

Lihtne disain tähendab ränka tööd

ŠKODA disainitiimi erinevate osakondade ja töötajate töö tulemuseks on minimalistlik, puhaste ja voolavate vormidega VISION 7S. Arendustöö sisaldas kõiki tavapäraseid faase: esimesi visandeid, digitaalmudeleid, savimudeleid, välimuse ja interjööri värvide-materjalide sobitamist, auto kasutajakeskkonna loomist ning välis- ja sisevalgustust.

„Alati on väga põnev töötada kontseptsiooni kallal, millest saab margi tulevane disainikeel. Midagi pole paika pandud ja muuta saab peaaegu kõike,“ ütles interjööri peadisainer Peter Olah

„Tahtsime luua lihtsat disainikeelt, mis on aga tegelikult üpris keeruline ülesanne. Kui siia juurde lisada ka ŠKODA ajalugu, muutub ülesanne veelgi keerukamaks, sest me ei saanud minevikus kasutatud elemente lihtsalt üle parda heita, vaid pidime neid moderniseerima,“ rääkis välisdisainer Baptiste de Brugiere.

Töö õnnestus täiuslikult, tulemuseks on puhas disain koos selge loogikaga, mis ühendab mitmesuguseid iseloomulikke elemente. Viimaste hulka kuulub teiste seas ka auto uus valgussignatuur. T-kujulised esi- ja tagatuled paistavad väljalülitatud olekus tumedad ning tekitavad sisselülitamisel omamoodi üllatuse, aidates samas ka autot selgelt eristatavaks muuta. „Raskeim osa oli õige suuruse ja proportsioonide leidmine. Uus signatuur aitab autot selgelt eemalt tuvastada ja paneb punkti selle üldisele väljanägemisele,“ selgitas auto välisvalgustuse disainer Martin Paclt.

Peredele mõeldud, sõbralik ja roheline

Auto välimust peegeldab ka selle interjöör. Siitki leiame minimalistlikke, ent eeskätt funktsionaalseid lahendusi. Disainerid üritasid võimalikult hästi olemasolevat siseruumi ära kasutada ja luua seitsmele reisijale meeldiva atmosfääri. „Üks eripära on siseruumi liikuvad osad, mis võimaldavad auto interjööri sõidurežiimilt üle viia puhkerežiimile,“ selgitas Peter Olah. Samuti tõi ta esile integreeritud lapseistme ainulaadse paigutuse. „Lapseistme uuenduslik paigutamine auto kõige turvalisemasse kohta kaitseb last, kuid samal ajal võimaldab vanematel temaga ka näost näkku suhelda. Värske isana oskan seda vägagi hinnata,“ lisas ta naeratades.

Pardasüsteemide uus kasutajaliides ja jätkusuutlike materjalide juurutamine on samuti väga olulised, mainib Olah. Kasutajaliidese väljatöötamisel pruukis ŠKODA esimest korda interaktiivset prototüüpi, et teha kindlaks, kas arendustööd kulgevad ikka õiges suunas. „Juhtsüsteem on huvitav kombinatsioon funktsionaalsusest ja niinimetatud lamedast disainist. Minu meelest on tulemus väga tõhus tänu vaba ruumi ärakasutamisele ja kõrge kvaliteediga visualiseerimisele,“ ütles kasutajaliidese väljatöötamise eest vastutanud Daniel Hájek.

Jätkusuutlikud materjalid interjööris (aga mitte ainult – VISION 7S-i kaitserauad ja rattakoopad on valmistatud ümbertöödeldud autorehvidest) on veel üks lahutamatu osa margi uutest suundumustest, mida ideeauto kehastab. „Algusest peale valisime väga hoolikalt ideeauto värviskeemi ja mitmesuguseid materjale,“ rääkis värvide ja viimistluse tiimi juht Kateřina Vránová.

Disainimodelleerimise ja digiteerimise osakond oli kogu tegevuse keskmes ning selle juhataja Martin Bogner meenutab, et seekordne ideeauto kujunes eriti vaevarikkaks. „Töötasime kõik asjad välja koos disaineritega täiesti nullist alates ning üksikute piirangute keerukus koos etteantud tähtaegadega muutsid selle omaette väljakutseks.

Uhiuued materjalid lisasid veelgi keerukust, kuigi peamiselt logistika tõttu. „Kui me VISION 7S-i kallal töötasime, kehtestati mitmel pool maailas karantiine ning meie nägemuste teostamiseks vajalike materjalide õigeaegne kättesaamine polnud alati sugugi lihtne. See aga liitis meie tiimi veelgi tihedamini kokku, pidime rohkem suhtlema ja varulahendusi leidma,“ meenutas Vránová.

Tema tiim andis auto interjöörile ja välimusele rafineeritud viimistluse, kus puuduvad igasugused läikivad kroomvidinad ja muud varem tavapärased detailid. „Liigume kroomist eemale, asendades seda jätkusuutlikumate materjalidega, pidades aga meeles, et me oleme ikkagi pereautode tootja,“ selgitas Maria Carola Kertzscher värvide ja viimistluse osakonnast. Tervikut rõhutab esimest korda ŠKODA autodel juurutatud mattroheline kerevärv Explorer Green. Interjööri materjalid on valdavalt taaskasutatavad ning ŠKODA hoiab silma peal ka nende päritolul.

„Üks ebatavaline uuendus on ümbertöödeldud rehvide kasutamine suurte interjööridetailide, näiteks reisijateruumi ja pakiruumi põranda valmistamiseks. See kinnitab meie ettevõtte soovi liikuda jätkusuutliku ringmajanduse suunas,“ ütles Kateřina Vránová. Kõigi tiimide ja inimeste jõupingutuste tulemuseks on auto, mis järgib ŠKODA tavapäraseid väärtusi, kuid on ka väga modernne ja mitmel viisil edumeelne. „Olen rahul üldise lihtsa väljanägemisega, kuid samuti loogikaga, mis ühendab erinevaid disainielemente omavahel,“ võttis kokku Baptiste de Brugiere.

VISION 7S pakub kaht siseruumi korraldust – sõitmiseks ja puhkamiseks

„Ma arvan, et eriti modernse ja värskena mõjuvad eelkõige välispindade vormid koos auto esiosa uudse arhitektuuriga. Samal ajal toob interjööridisain, kus põhirõhk asetati peredele ja funktsionaalsusele, selgelt esile ŠKODA põhiväärtused. Olen veendunud, et see meeldib ka meie klientidele,“ ütles Martin Bogner kokkuvõtteks.