120 aastat ratastel võidusõidulegende - ŠKODA Laagri

120 aastat ratastel võidusõidulegende

ŠKODA tähistab tänavu eduka mootorispordi 120. aastapäeva. Vaadake seda Jan Kopecký videot, mis tuletab meile meelde mõnda võidusõidulegendi algusaegadest kuni tänapäevani.

Kõik sai alguse 120 aastat tagasi edukatel mootorrattavõistlustel ja 1906. aastal järgnesid nendele saavutustele esimesed võidusõidukarikad. Sellest ajast alates on ŠKODA Motorsport kogunud kümnete erinevate autodega ja paljudel spordialadel lugematul arvul trofeesid.

Videos näidatakse 1908. aasta autot LAURIN & KLEMENT FC, mis on üks esimesi Mladá Boleslavis valmistatud võidusõiduautosid. Samuti näeb selles hämmastavat ŠKODA SPORT rodsterit, mis ei saavutanud suurepärast tulemust kuulsal Le Mansi 24 tunni võidusõidul 1950. aastal ainult vähese õnne tõttu. Ning me ei saa mainimata jätta legendaarset ŠKODA 130 LR ralliautot, mille Jan Kopecký meie video salvestamisel proovile pani.

ŠKODA Motorsporti legendid 120 aasta jooksul: 1. LAURIN & KLEMENT Slavia type B (1901), 2. ŠKODA 1100 OHC (1959), 3. ŠKODA Spider (1972), 4. ŠKODA 1000 MB Rallye (1967), 5. ŠKODA 130 RS (1976), 6. ŠKODA F3 (1965), 7. LAURIN & KLEMENT BSC (1908), 8. ŠKODA FABIA WRC (2003), 9. ŠKODA 440 Rally (1957), 10. ŠKODA FELICIA KitCar 1500 (1996), 11. ŠKODA OCTAVIA WRC (2003)

„See oli minu elus esimene kord sõita ŠKODA 130 LR-iga ja ma olin täiesti vaimustunud. Auto läbib kurve hämmastavalt. See on nii sõltuvust tekitav, et hakkasin mõtlema sellise auto omamise peale“, ütles Kopecký, tuues välja filmimise ühe kõrgpunkti. „Ning 113 aasta vanuse LAURIN & KLEMENT võistlusautoga sõitmine oli täiesti imeline ja eriline kogemus,“ lisab Kopecký, minnes ajaloos veelgi kaugemale. „On selge, et selle auto valmistasid selle aja tõelised professionaalid ja tänapäevast vaatepunktist on peaaegu uskumatu, kui funktsionaalne see auto on,“ lisas ta.

1. LAURIN & KLEMENT FC (1908), 2. ŠKODA SPORT (1949, auto, mis osales Le Mansi 24 tunni võidusõidul aastal 1950), 3. ŠKODA 130 LR (1986), 4. ŠKODA FAVORIT 136 L/A (1994), 5. ŠKODA FABIA Rally2 evo (2019)

Jan Kopecký jätkab praegu tipptasemel võidusõidumasinate ettevalmistamise traditsiooni. ŠKODA Motorsporti testisõitjana töötab ta FABIA Rally2 evo edasiarendustega. Ta on tuleviku suhtes optimistlik. „Motosport on osa ŠKODA kaubamärgist ja see traditsioon suurendab brändi atraktiivsust. Olen veendunud, et seda jätkatakse vähemalt järgmised 120 aastat“, ütles Kopecký.

Kui soovite midagi õppida, siis vaadake, kuidas parimad seda teevad

Milliseid ŠKODA autosid te enne võistluskarjääri alustamist jälgisite?
Imetlesin alati 130 RS-i ja selle võitu Monte Carlo rallil, kuid muidugi huvitasid mind peamiselt just sel ajal võistelnud autod. Mulle meeldis väga vaadata FELICIA KitCari, millel oli meeldiv puhas heli, ning see, mida Emil Triner ja Pavel Sibera sellega korda saatsid, oli hämmastav. Siis saabus WRC ajastu ja OCTAVIA WRC, millega Armin Schwarz jõudis kuulsa Safari Rally Kenya poodiumile – see oli vapustav tulemus. Lisaks need autod, mida mul oli au juhtida: FABIA WRC, FABIA S 2000, FABIA Rally2 ja nüüd FABIA Rally2 evo.

Millised piloodid on ŠKODA Motorsporti ajaloost teile kõige rohkem meelde jäänud?
Minu isa, kes oli võidusõitja ja kellega käisin fännina praktiliselt igal võistlusel kaasas, ütles mulle alati, et kui tahan midagi õppida, peaksin jälgima, kuidas parimad seda teevad. Niisiis vaatasin näiteks Emil Trinerit, kes suutis FAVORITi või FELICIA autodega teha hämmastavaid asju, millega hiilgas ka Pavel Sibera, ning vaatasin Roman Krestat ja tema meisterlikkust OCTAVIA WRC autoga sõites. Nad olid seal parimate seas.

Kuidas teie karjäär arenes? Täna tuntakse teid rallisõitjana, kuid see ei pole alati nii olnud …
Mulle meeldisid väiksena kõik spordialad ja mu isa ei suunanud mind autospordi poole. Lõpuks valisin 11-aastaselt autospordi, alustades kardisõidust ja jätkates ringrajasõiduga. Järk-järgult hakkasin, osaliselt tänu oma sõpradele, tegelema rallisõiduga, mis minu isa jaoks oli veidi ebamugav, sest ta peab seda väga ohtlikuks spordialaks. Siiski oli ta alati väga toetav. Ma olin ringradadel ŠKODAga kokku puutunud, siis ehitasin OCTAVIA ralliauto ja olin aastast 2008 kuni eelmise aastani ŠKODA testisõitja. Nüüd tegelen ŠKODA ralliautode testimise ja eelkõige arendamisega.

Milline on ralliautode arendusprotsess?
Võistlused ei oota kunagi ja autot tuleb edasi arendada. Aja jooksul areneb kõik: mootor, veermik, pidurid … Seda, mille nimel töötada, on palju, isegi kui tundub, et auto on juba täiuslik. Alati on uusi materjale ja uusi tehnilisi lahendusi, mis võimaldavad meil liikuda veel veidi kaugemale. Kuid kõike seda tuleb testida, seega tuleb palju tööd teha.

Millisena näete ŠKODA Motorsporti tulevikku?
Usun, et vaatamata eMobility tulekule jäävad sisepõlemismootorid autospordis oluliseks, võib-olla ka tänu alternatiivkütuste väljatöötamisele. Olenemata sellest, millise vormi mootorisport tervikuna võtab, olen veendunud, et ŠKODA mängib selles olulist rolli ka edaspidi. Samuti olen kindel, et ŠKODA autod toimivad veel paremini kui kunagi varem, pakkudes nii juhtidele kui ka fännidele suurepäraseid elamusi.